Świat marketingu cyfrowego nieustannie się rozwija, bo co rusz pojawiają się nowe rewolucyjne trendy, strategie i innowacje marketingowe, które wspomagają reklamowanie się w internecie. Firmy marketingowe i marki chętnie z nich korzystają, bo starają się robić wszystko, co w ich mocy, żeby zabłysnąć w sieci i wyróżnić się na tle konkurencji, wabiąc do siebie klientów. W ostatnim czasie jedną z najchętniej wykorzystywanych strategii marketingowych jest content marketing. Jest on stosowany przez wiele branż, m.in. przez branżę iGaming, gdzie najpopularniejsze kasyna online w Polsce takie jak icekasyno.pl, stają się najpopularniejsze właśnie za sprawą skutecznego korzystania z content marketingu i optymalizacji swoich działań marketingowych właśnie pod tym kątem.
To niezwykle potężne narzędzie, które pozwala firmom w prosty sposób nawiązywać bliższe relacje z docelową grupą odbiorców. Daje też ogromne możliwości w zakresie budowania świadomości marki oraz pozycjonowania stron. Jest też motorem napędowym, jeśli chodzi o transformację zwykłego odbiorcy w aktywnego klienta. Czym jednak tak naprawdę jest content marketing i dlaczego jest dziś aż tak istotny, że wiele osób nie wyobraża sobie bez niego kampanii marketingowej?
Czym jest content marketing?
Jak sama nazwa wskazuje, content marketing to marketing treści. Termin ten obejmuje tworzenie i udostępnianie w internecie specjalnych, bardzo wartościowych treści promocyjnych, które mają za zadanie nie tyle co promować markę, ale wzbudzić zainteresowanie marką i sprawić, żeby to zainteresowanie utrzymało się i rosło. To, co odróżnia content marketing od tradycyjnej reklamy w internecie to fakt, że w przypadku content marketingu nie chodzi o to, aby promować konkretne produkty czy usługi — tutaj wszystko opiera się na tym, aby zbudować wśród odbiorców zaufanie i wiarygodność, poprzez dostarczanie im niezwykle przydatnych, ciekawych, zabawnych informacji, a także poprzez rozwiązywanie popularnych problemów.
Celem w content marketingu jest więc nie strice promocja, ale raczej swego rodzaju nakłonienie odbiorcy do tego, aby stał się klientem, poprzez wysłanie prośby o więcej informacji, zarejestrowanie się w usłudze czy w końcu sfinalizowanie zakupu. Ogólnie rzecz biorąc, content marketing opiera się w głównej mierze na oferowaniu odbiorcom pewnych korzyści intelektualnych, a nie na marketingu marki samym w sobie. Content marketing może obejmować szeroki zakres różnorodnych treści pisanych, a do najpopularniejszych form marketingu treści należą:
- posty na blogach,
- poradniki,
- artykuły eksperckie,
- recenzje,
- opisy usług i produktów,
- wywiady.
Za sprawą wprowadzenia content marketingu do działań marketingowych, w którejś z powyższych form, można zyskać bardzo dużo, a przede wszystkim można zbudować trwałą relację z klientami, która będzie oparta na zaufaniu i wiarygodności. To zaś z czasem może przyczynić się do namacalnych zysków, czyli zwiększenia ilości sprzedaży.
Kluczowe elementy skutecznego content marketingu
Content marketing zbudowany jest na kilku filarach, a najważniejszym z nich jest tworzenie wysokiej jakości odpowiednich treści. To podstawa tej strategii marketingowej, bo tu nie chodzi o zwykłe dystrybuowanie treści samych w sobie, tylko o tworzenie jak najlepszych materiałów tekstowych, które będą rezonować z docelową grupą odbiorców i będą w pełni odpowiadać na ich potrzeby, wymagania i zainteresowania.
Istotnym elementem jest też aspekt dokładnego zrozumienia odbiorców, bo to właśnie od tej kwestii zaczyna się skuteczny content marketing. Trzeba po prostu stworzyć profil klienta, tak jak ma to miejsce w przypadku innych strategii marketingowych. Konieczna jest więc solidna identyfikacja odbiorców pod wieloma względami, a przede wszystkim w zakresie lokalizacji, preferencji i zachowań. Zidentyfikowanie tych aspektów pozwala stworzyć odpowiednie treści, które będą bezpośrednio trafiały do odbiorców i być może zamienią ich w klientów, co przełoży się na zyski.
Ważną kwestią jest też wybór kanału dystrybucji treści marketingowych, czyli wybór odpowiedniego miejsca, w którym będą rozpowszechniane materiały w zakresie content marketingu, gdzie będzie możliwość dotarcia do odpowiedniej grupy odbiorców. Kanałem dystrybucji może być np. strona internetowa firmy, newsletter lub media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy TikTok. Tutaj tak naprawdę nie ma najlepszego wyboru, bo wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i nawyków odbiorców z grupy docelowej.
Inną kluczową kwestią, jeśli chodzi o skuteczny marketing treści, jest regularność dodawania materiałów. Za sprawą regularnego publikowania treści można zwyczajnie utrzymywać wysokie zaangażowanie odbiorców i sprawić, że o marce cały czas będzie głośno. Mając dokładny harmonogram wypuszczania treści, można zwyczajnie w świecie lepiej budować zaufanie wśród odbiorców. Nie da się ukryć, że istotna jest też spójność treści i wizerunku marki, bo to główne składowe, jeśli chodzi o skuteczne budowanie wiarygodności.
Dlaczego content marketing jest tak ważny?
Content marketing jest dziś tak bardzo ważny z kilku powodów, a przede wszystkim z powodu obecnych trendów — współczesnym odbiorcom zależy na dostępie do wysokiej jakości, wartościowych treści. Dzięki temu marki, korzystając z content marketingu, mogą skutecznie odpowiadać na zapotrzebowanie odbiorców, tworząc interesujące, angażujące i pomocne teksty, które pozwalają przyciągnąć odbiorców i wzbudzać ich zainteresowanie danym produktem lub usługą, co finalnie będzie przekładać się na zwiększenie sprzedaży.
Ponadto, jako że wysokiej jakości treści mogą wzbudzać wśród odbiorców zaufanie i wiarygodność, content marketing może w dużym stopniu przyczynić się do budowania autorytetu marki. Proste jest, że jeśli odbiorca trafia na wiarygodne i pomocne treści danej marki, to zdecydowanie chętniej jej zaufa i zdecyduje się na skorzystanie z jej oferty. Tym sposobem, poprzez konsekwentne dystrybuowanie dobrych jakościowo treści, marka może zwiększać swoją pozycję na rynku, stając się autorytetem.
Content marketing to również fenomenalna opcja, jeśli chodzi o budowanie bliższej relacji z potencjalnym klientem. Regularnie angażując odbiorców, np. poprzez social media, można przyczynić się do zbudowania trwałej, opartej na zaufaniu relacji z potencjalnymi klientami. Co więcej, marketing treści pomaga też dbać o tę relację już po tym, jak potencjalny klient przeistoczy się w rzeczywistego klienta, utrzymując jego zaangażowanie i lojalność na wysokim poziomie.
Content marketing ma też niebagatelne znaczenie w aspekcie zwiększania konwersji, bo o ile jest wykorzystywany w odpowiedni sposób, potrafi w dużym stopniu przyczynić się do tego, jakie decyzje zakupowe podejmują klienci — mogą się do tego przyczynić nawet zwykłe posty na blogu. Marketing treści to również jeden z największych sprzymierzeńców, jeśli chodzi o SEO, bo wyszukiwarki lubią nowe, cenne treści. Wdrażając więc content marketing, można zwiększyć ranking strony i tym samym zwiększyć szanse na to, że stronę odkryją nowi odbiorcy.